Isolskarv

För ungefär ett år sedan var jag var ute och promenerade en liten sväng och gick på ett ställe förbi en liten bit räls. Jag reflekterade inte nämnvärt över detta då, utan konstaterade bara att jag nog sett den biten innan. Härom eftermiddagen tog jag samma runda. Denna gången stannade jag till vid rälsbiten och funderade på vad det var. Det visade sig vara en ny isolskarv. Kanske inte det man tappar bort hur som helst? Fast jag har i och för sig hittat en fristående försignal en gång, men det är en annan historia. Nåväl, isolskarven måste ju hamnat här av en anledning?

Isolräl

Så här tror jag. Antagligen är det en reservisol som lagts ut eftersom isolskarven i rälsen håller på att ge upp. Man har fått överbryggning av skarven under något tillfälle med beläggning till följd. Personal har skickats på ärendet och konstaterat att isolen är dålig och måste bytas. En ny har beställts och levererats för att skarvas i nästa gång man behöver kallas ut. Sedan har isolen i rälsen klarat sig utan anmärkningar.

Men detta är ju bara en lekmans teori. Fast jag förundras att den får ligga kvar orörd med all annan metallstöld längs järnvägarna. Den kanske är för tung? Jag har för mig att svensk räl väger 50-60 kilogram per meter? Notera även de fyra träsyllarna precis vid isolskarven! Om någon vet syftet med detta, lägg gärna en kommentar!

Skarven? Jo, den håller definitivt på att ge upp…

Isolen

One thought on “Isolskarv

  1. Inte vet jag. Tänker spontant; trä=flexar lite betong=stelt…och här har vi en skarv. Ja det är ju en teori. Det finns sannolikt svar på ditt jobb…ju

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s