Tidig morgon

Idag började passet tidigt. Så tidigt att det krävdes en omänsklig ansträngning att komma ur den varma, mjuka sängen. Så tidigt att man kunde ringa och väcka morgonpratarna på radion. Så tidigt att det egentligen är riktigt sent. Enda fördelen är att man är nästan ensam på motorvägen när man kör till Malmö. Att börja arbeta i Malmö eller Lund klockan åtta på morgonen är väldigt tålamodsprövande på grund av morgontrafiken. Jag är glad att vi sällan börjar vid den tiden. E6När man kommit fram till centralen sätter man lämpligen på en full kanna med kaffe om inte det redan är gjort. Starkt ska det vara. Många uppskattar kaffedoften som sprids i lokalerna på morgonkvisten. Strax innan passet börjar hålls en kort samling där den operative ledaren, tågledaren, infosamordnaren och driften drar läget på banorna i området och vilka arbeten och störningar som är att vänta under dygnet. Sedan går man in i den operativa salen och avlöser en kollega. Arbetskamraten avrapporterar anordningar och trafikverksamheter på banan, berättar om sena eller tidiga tåg och allt annat av vikt för trafikflödet. Man accepterar genom att signera i grafen och löser därigenom kollegan från ansvar. Sedan loggar man in i datasystemen, ställer in stol och skrivbord och börjar jobba.

Arbetsplatsen är ett höj- och sänkbart skrivbord vilket gör att man kan välja att sitta eller stå och jobba. Man har tre stora skärmar framför sig där man kan välja vilken information som ska visas. Översikt av bandelar, detaljbilder på driftsplatser, spårlängder, namn på plankorsningar och så vidare. Till vänster har vi ytterligare två skärmar. Här finns olika datorprogram som används operativt:

Basun – händelse och förseningsrapportering,
Opera – detaljinformation om tåg eller driftsplatser och bandelar,
TLB – tåglägesbilder med tidiga, sena eller rättidiga tåg,
Linaria – spårval för resandetåg på alla driftsplatser med trafikutbyte,
EDB – tågordersystemet,
Asta – telefoniapplikation,
Outlook – mailklient,
internet- och intranätåtkomst med mera.

Vidare har man ett tangentbord för att kunna manipulera ställverken och ett vanligt tangentbord för den operativa datorn. En telefon med alla linjer in står också till vänster på skrivbordet. Mitt på skrivbordet finns grafen som man ständigt uppdaterar och ritar tåglinjer på. Detta är vårt viktigaste verktyg för planeringen av tågtrafiken. Till höger har vi vårt näst viktigaste verktyg. En så kallad tkl-bok där vi för in olika skydd och trafikverksamheter. Detta innebär att när som helst kan vilken tkl som helst ta över en bana och se i graf och tkl-bok hur läget är. Pennor i olika färger, linjal och suddgummi är också viktiga arbetsverktyg för oss.

Vissa arbetsplatser har ytterligare en skärm längst till vänster som endast används för elektronisk tåganmälan, så kallad e-tam. Detta system är för tåganmälan på M-banor, banor utan fjärrblockering. Det kommer ett helt nytt system nästa år, så kallat tam 2014.

I skrivbordshurtsen till vänster finns skrivmaterial, linjebok, JTF och andra föreskrifter. I hurtsen till höger finns alla blanketter som kan behövas det vill säga tkl-böcker, blankett-21, -22, -28, checklistor med flera.

Längst fram i salen finns storbilderna med översikt av hela malmöfjärrens bevakningsområde från Pepparholmen till Nässjö.

Arbetsplats

2 tankar om “Tidig morgon

  1. Hi hi all den information ni har o ändå får man ringa ibland o väcka Er för man har stopp i en signal o inga tåg i närheten!?!?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s