Hässleholm

I dag körde jag Hässleholm. Jag gillar verkligen Hässleholm. Inte samhället som sådant utan driftplatsen. Inställningen till Hm bland tågklarerarna på fjärren är väldigt olika. Somliga gillar stället, andra hatar det. Vissa rent av vägrar sitta på den arbetsplatsen. Signaler, växlar, spårledningar, plankorsningar med mera är kopplat till ett egensinnigt ställverk modell 65. Med egensinnigt menar jag hur det allt som oftast beter sig. Jag för min del tycker stället har karaktär. Samhället fick järnväg 1860 och stationen stod klar tre år efter. Stinsar och tågklarerare fanns här ända fram till 29:e november 2009. Sedan dess har fjärren i Malmö kört driftplatsen. När sista man släckte och låste den där söndagen 2009 stannade tiden på tågex i Hässleholm. Det är precis som en tidskapsel. Allt finns kvar som det var. Kaffekoppar, några jackor och en keps, blanketter och stämplar, säo-permar, pennor och tidningar. Till och med kalendern har frusit i tiden. Det enda som snurrar på är ställverket och klockan på väggen.

Tidskapsel

Personbangården har åtta spår för trafikutbyte och tre spår till, om man räknar sticken på spår nio, som oftast används för uppställning av Veolias elefantrövar. På godsbangården finns betydligt fler och längre spår. Här finns spår med besynnerliga namn som t.ex. gamla posten, jämte, jämte jämte, norra magasin och stall. Absolut inget unikt för Hässleholm vad jag kan förstå. Dubbelspåret på södra stambanan går tvärs igen Hässleholm och skånebanan korsar dessa spår på tvären från Helsingborg mot Kristianstad. Även banan mot Halmstad över Markaryd ansluter här.

Utmaningen med att köra Hässleholm som fjärrtågklarerare ligger i att få till en smidig och flytande trafik oavsett tidiga eller sena tåg. För att klara detta måste man känna till ställverkets egenheter och även kunna vara lite klurig och kreativ. En god dos erfarenhet hjälper givetvis också till. Om det sedan finns en duktig veoliaväxlare på plats blir inte saken sämre.  Dom flesta som har växlingstjänst i Hm är duktiga, effektiva och mycket lätta att ha och göra med. Värre kan det vara med vissa passerande förare. Men det är sällan man får skäll i Hässleholm. Värre är det när man kör banorna.

Avslutningsvis bjuder jag på en bild av Hässleholms tågexpedition som jag knäppte 2010.

Tågex

One thought on “Hässleholm

  1. Jämte jämte är en klassiker. Första gången jag hörde det namnet så hade jag kanske varit lokförare ett halvår. Jag bara skakade på huvudet. Nu för tiden har jag blivit så pass yrkesskadad att jag inte ens reagerar över dylika benämningar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s