Skyddsstopplyktor

Vissa förare verkar inte känna till stopplyktornas funktion på en driftplats. Eller man kanske har glömt bort det med tiden? Låt mig förklara. Syftet är att få samtidig infart från bägge hållen på en enkelspårsdriftplats. Detta snabbar upp mötet avsevärt och man får in bägge tågen till plattformarna (oftast) samtidigt.

131028- 3

Säkerhetsavståndet mellan en tågfärds slutpunkt och ett hinder måste vara en viss sträcka. Detta för att ha en skyddssträcka om tåget av någon anledning skulle glida förbi signalen. Är det inte tillräckligt avstånd mellan signalen i stopp och efterföljande växel, går det inte att ställa körsignal för bägge tåg in på driftplatsen samtidigt, utan endast ett i taget. Detta innebär praktiskt att tkl ställer kör in för första tåg till mellansignalen. Efter att tåget rullat in vill ställverket kontrollera att tåget verkligen stannat utan att glida förbi signalen. Detta görs genom att inget händer på tre till fyra minuter. Därefter ”löser” ställverket tågvägen och man kan lägga kör in för det andra tåget. Man får alltså en väntetid på flera minuter vare sig man vill eller ej.

Stopplyktor, eller ”skyddsstopplyktor” som dom egentligen heter, sitter alltid placerade så att tillräckligt avstånd till hinder finns och således kan man ställa kör in från båda hållen samtidigt. Dock kan stopplyktorna på vissa ställen sitta så dumt placerade att samtidig infart medges men tåget stannar innan plattform så att trafikutbyte inte kan genomföras. Se bilden från Vallåkra nedan. Här kommer nu finessen. Tågvägar till stopplyktor behöver inte ”lösa ut” tack vare tillräckligt skyddsavstånd, vilket gör att man kan ställa kör i mellan-signalen så fort motriktad trafik kommit in på driftplatsen.

På bilden nedan är det kör in till stopplykta 81 i Vallåkra. Notera avståndet fram till plattformen och mellansignalen.

131028- 16

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s