Ottarps Bro (LEJ)

Ett favoritställe i Rååns dalgång är i trakterna runt Ottarps Kyrka. Förr när jag passerade detta ställe, kunde jag inte låta bli att förundras över en enorm vall som skar vinkelrätt genom dalen från norr till söder. Vallen är kantad med träd och längs åskanten växer frodigt grönt gräs som hålls kort av betande boskap. Vallen slutar i ett betongfundament. Jag har många gånger funderat på om det är en väg som gått över järnvägen och varför då denna försvunnit.

Ottarp

Förra året googlade jag saken och upptäcker platsen varit något så ovanligt som en planskilld järnvägskorsning mellan L&HJ och LEJ. Eller Landskrona & Helsingborgs Järnväg och Landskrona – Engelholms Järnväg. Den första finns kvar och används än idag och är Rååbanan. Den senare är nerlagd och var den bana som gick på en bro över Rååbanan. Bilden nedan är inte min, men visar bron vid ett fototillfälle 1960 precis innan man lade ner linjen Landskrona – Billesholm.

B1005607

Landskrona-Ängelholm Järnväg (LEJ) var en enskild järnväg som gick mellan Landskrona och Ängelholm via Billesholm och Åstorp. Den 49 km långa sträckan öppnades för allmän trafik 1876 och förstatligades 1896. Från det året blev den 23 km långa linjen Ängelholm-Billesholm del av västkustbanan tillsammans med bland annat Malmö – Billesholms Järnväg. Från 1991 är sträckan istället en del av godsstråket genom skåne. Södra delen, Billesholm – Landskrona, började läggas ned redan 1960 och sista delen revs upp 1992.

Jag försökte ställa mig på ungefär samma ställe som fotografen som tagit bilden ovan för att knäppa bilden, men blev tvungen att hålla mig på behörigt avstånd från banvallen för att inte oroa föraren av pågatåget i onödan.

131013- 67

Jag har lite fler gamla bilder från platsen så jag kommer att få anledning att återkomma till ämnet när jag varit ute på platsen för att ta några fler jämförelsebilder. Jag väntar bara på att alla löv ska falla från träd och buskar så man ser brofundamenten och vallarna tydligt.

4 tankar om “Ottarps Bro (LEJ)

  1. Aha! Vad intressant! Jag har också alltid undrat över de där höga betongfundamenten och misstänkte väl att det var en gammal järnväg som passerat. Kul att äntligen få veta säkert.

  2. Vi besökte Ottarp 28 mars och upptäckte den kolossala banvallen, ca 400 m, höjd 12 m, fyllnadsvolym ca 100 kbm per meter. Vacker vy över dalen fr fundamentet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s