TAM 2014

Arbetet fortskrider med att fasa ut det gamla sättet att jobba i system M. System M som förr kallades tåganmälan, TAM, bygger på principen att en sträcka bevakas av två tågklarerare, en i varje ända av bevakningssträckan, som ringer till varandra för att säkerställa att endast ett tåg befinner sig ute på sträckan. När JTF infördes 2009 infördes även ett dokumentationssytem kallat ETAM, elektronisk TAM. I detta system bokfördes tåg och anordningar elektroniskt och säkerhetssamtalet slopades.

131105- 8

Transportstyrelsen ville klassa ETAM som ett säkerhetssystem, men det ansåg TRV bli för dyrt och för komplicerat. Man kör nu ETAM på dispens fram till december då dom nya rutinerna ska börja användas. I princip kommer säkerhetssamtalet (klart, in och ut) att återinföras och ett elektroniskt tamblad kommer att finnas i stället för en papperskopia. Ovan ser man hur det elektroniska TAM-bladet ser ut. Man återinför alltså skyddsbarriären med att två tkl samtalar via telefon precis som man gjort i nästan hundra år tidigare.

På fjärren i Malmö drillas personalen i simulatorn att använda TAM 2014. Det är många som ska lära sig att använda systemet, så trycket är hårt på utbildningsmaterialet och utbildarna. Det ska bli spännande att jobba med det nya systemet! Back to basic liksom. Längst ner bifogar jag en länk till ett gammalt klipp om hur det gick till att köra tåg på 40-talet. Precis som TAM 2014 fast utan elektroniska TAM-blad…Klart. Tåg ut!

131105- 5

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s