Decauvilletåg

Jag fann av en slump en liten spännande sak i våras när jag var på Höganäs AB för att göra ett jobb med min firma. Jag hade lite tid på mig innan jag skulle träffa min kontaktperson. Vad skulle jag göra under tiden jag väntade? Jag har varit på fabriken i Höganäs många gånger, men aldrig varit nere i den sydvästra delen av området. Jag bestämde mig för att ta en rundtur med bilen medan jag väntade. Jag körde runt lite på måfå och plötsligt dök det upp. Ett tåg??!!

130327- 4

Ett gammalt tågsätt på en smalspårig järnväg. Vad var nu detta? Jag har bestämt för mig att Höganäs AB var tidigt ute med en Decauvillejärnväg. Kan detta vara en rest av denna järnväg?

Den franske ingenjören Paul Decauville konstruerade 1876 ett system för en lätt och flyttbar järnväg som byggde på rälsbitar fastsatta på plåtsyllar. Dessa fanns i olika längder och hade spårvidden 400 eller 600 millimeter. Ungefär som rälsbitar till en modelljärnväg. Tanken var att man skulle kunna lägga ut räls tillfälligt när det behövdes och sedan samla ihop och ta bort när behovet inte fanns längre. Användningsområdet var industribruk och man skulle frakta timmer eller kol på denna räls.

130327- 3I Sverige utvecklade ingenjören Axel Hummel konceptet vidare. Han fäste dock rälsen vid permanenta träslipers och dessa banor kom att bli permanenta industribanor med spårvidden 600 millimeter. Även det vanliga järnvägsnätet byggdes ut med denna spårvidd. Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg är ett exempel på detta. Denna bana kallades även för ”Decauvillen” i folkmun.

Jag vet inget om denna lilla tågpärla. Klart är dock att dess framtid verkar utstakad. Tyvärr brister omsorgen och förfallet är tydligt. Jag kan tycka att företaget bör värna om sin historia och så även denna klenod från en spännande period i den svenska industrialiseringen på 1800-talet.

Jag ska försöka ta reda på mer om detta lilla tåg och får säkert tillfälle att återkomma i ämnet. Om inte annat så lär jag åka dit igen för att ta bilder med en riktig kamera istället för mobilen som jag använde vid förra besöket. Nörd som man är.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s