Hallandsåstunneln

Idag har klass 18 varit och tittat på utställningen om Hallandsåstunneln. Det verkar vara obligatoriskt om man utbildas på Järnvägsskolan i Ängelholm. Utställningen följer tydligen ett givet mönster, för det var exakt samma procedur som när jag var där 2010. Först ser man en propagandafilm om projektet. Sedan tar ett bildspel vid och därefter slussas man runt i utställningen innan man avslutar med att vandra upp till utsiktsplatsen vid de södra mynningsrören. Vår guide var dock mycket trevlig att lyssna på och hade svar på nästan alla frågor som dök upp.

Tunnelprojektet genom Hallandsåsen är ett kapitel för sig inom svensk infrastrukturhistoria. Tanken är bra och behovet finns. Det är väl genomförandet som inte är väl helt lyckat. Man räknar att projektet kommer att ha kostat 10,5 miljarder med 2008 års penningvärde när det är färdigt. Budgeten från början var 900 miljoner. Det lustiga är att det från början faktiskt fanns offerter med i upphandlingen som föreslog betongfodring av tunnelrören. Det är just den teknik man nu använt för att borra klart genom åsen, men dessa alternativ förkastades då på 90-talet som alldeles för dyra.

Nu visar alltså Skanska, Vici och Trafikverket i informationsutställningen hur hela projektet avlöpt under sina 22 år.  Man beräknar dra igång trafiken vid T16 det vill säga den 15:e december 2015.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s