Signaler och ställverk

Igår var klassen på besök på fjärren. Jag har inte så mycket mer att säga om det. Mer än att jag tvingades bära besöksbricka. Istället för att bråka med kollegan som inte visste bättre, så fick den hänga där på bröstet. Och att klassen var rörande ense att en timme är på tok för kort tid för studiebesök på TC Malmö.

140212- 8

Idag var det i stället lektion hela dagen. Vi fick en liten introduktion till signalsystemens tekniska värld genom läraren i signalteknik, Tomas Eriksson. Det blev mycket teknik och många termer. Mina klasskompisar som är helt nya i tågvärlden hade fullt sjå att hänga med. Vi avverkade spårledningar, ställverkstyper, vägskyddsanläggningar, signaler och signalbesked, tågvägslåsningar, flankskydd, skyddssträckor, stopplyktor, skyddsväxlar, TKK, isolskarvar, linjeblockering, EBICOS och så vidare. Fram emot eftermiddagen snurrade det nog runt i huvudet för många av oss. Vi avslutade lektionen med att gå runt modelljärnvägen i c-huset för att se på alla saker vi pratat om under dagen.

Vad som är så fantastiskt med modellen är att den är kopplad till riktig utrustning så alla funktioner som finns på en riktig bana, finns även på modellen.

One thought on “Signaler och ställverk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s