Da 888

140305- 95Jag har ofta sagt att för mig är standardloket 1a ett orange Rc. Om jag tänker på ett tåg bestående av lok och vagnar, är det alltid ett Rc som drar. I mitt huvud då. När jag var liten var det inte så. Då var loket ett Da. Jag har alltid hoppats på att få köra ett Rc någon dag. Kanske inte just ett orange precis, men likväl ett Rc. Dessa används fortfarande flitigt ute på våra banor. Da-loket har varit betydligt mer avlägset. Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att det faktiskt skulle bli så att jag körde ett Da innan jag körde Rc! Eller att jag ens skulle få tillfälle att spaka ett Da-lok över huvud taget.

Men igår hände just det. Igår körde jag mitt barndoms drömlok. Loket som jag anser vara ”loket” med stort L. Standardloket. Det riktiga. Det gamla. Det som man bara ska ha till sin modelljärnväg. Det som jag sedan barnsben bara drömt om att få åka med. Lok littera Da. Nu blev det i och för sig ingen lång tur, men ändå. Jag är fortfarande helt lyrisk.

140305- 83Jag hade lite tur och såg också till att jag fick kontakt med killarna inne på museet som skulle prova att starta upp det nyrenoverade museiloket Da nr 888. Man har målat om hela korgen och bytt strömavtagare. Nu var det dags att prova om loket skulle starta. Vi började med att dra ut loket med Z67an till ett spår på stationen som hade ström på kontaktledningen. Loket hade stått på laddning hela dagen så det borde varit tillräckligt med kräm i batterierna att starta hjälpkompressorn för att få tryck till att hissa strömavtagaren och få i huvudbrytaren. Men icke. Trycket gick upp till knappt fyra bar. Jag stod i hytten och såg den gula lampan för hjälpkomressorn fladdra lika svagt som solen en eftermiddag i december. Men med lite finurlighet lyckades vi till slut få upp strömavtagaren. Men brytaren vägrade envist gå till innan trycket var tillräckligt högt. 140305- 86Till slut konstaterades att luftläckaget var lika stort som hjälpkompressorns kapacitet under rådande batteriladdning, så vi kom ingen vart alls. Vi kopplade istället in en slang mellan Z67ans kompressor och Da-lokets högtryckssystem. Nu så gick det bättre. Trycket smög upp till 5 bar och brytaren gick i precis som den skulle.

Mattias på fjärren i Malmö beviljade lokalt i växlarna så vi kunde växla ut oss på spår tre och prova att köra lite fram och tillbaka. Syftet var att bland annat se så inte strömavtagaren studsade upp och ner mot kontaktledningen när man körde med lite fart. Efter en tur norrut på spår tre fick jag alla tre besticken i näven och kommentaren ”Jaha, då ska vi åt andra hållet”. 140305- 130Ett stick av nervositet gick genom min kropp. Skulle jag köra nu? Tror dom att jag ens vet lite om hur det går till? Tankarna fladdrade fram och tillbaka medan jag gick genom maskinrummet mot den andra hytten. Men jag kunde vara lugn. Jag fick exakta instruktioner om hur allt skulle gå till, och jag blev genast lugnad och kunde istället njuta av upplevelsen och ynnesten att få vara med om något som var så spännande. Efter en stund ute på spår tre var vi nöjda och växlade vi in oss på sidospåret och lämnade tillbaka de lokala växlarna till Malmö. Vi drog in Da-loket igen på skolans område och parkerade loket på sticken utanför museets entré.

140305- 122Efter denna ytterst trevliga upplevelse så avslutades det hela med lite korvgrillning borta vid lokstallarna. Jag slukade två tjocka med Johnnys sötstarka. Det var ett trevligt gäng med nördar…förlåt. Entusiaster ska det vara. Jag har redan anslutit till leden och ser fram emot nästa tillfälle att träffas. Tack Claes, Martin och alla andra i JVMv Ängelholm.

Avslutningsvis en bild från förarplatsen i Da 888.

140305- 91

7 thoughts on “Da 888

  1. Aha, det var därför det blev problem med kontrollen i dom växlarna sen.
    Jag undrade just vem som haft lokalt där 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s