Teori, teori

Veckorna går. Teori står på schemat. Tempot är lugnt. För två veckor sedan läste vi hydraulik och fick också lite friskvårdsupplysning av en inbjuden gästföreläsare.

Förra veckan hade vi bara två förmiddagsaktiviteter. 140318- 1Den ena aktiviteten var ett seminarium kring olyckor och hanteringen av olika incidenter vid järnvägen. Inbjudna var företrädare från polis, ambulans, räddningstjänst, tågoperatörer, trafikledning och svenska kyrkan. Det diskuterades och informerades öppet kring vilka risker som finns i järnvägsmiljön, vilka tillbud och olyckor som kan inträffa och givetvis också ämnet personpåkörning vilket tyvärr många av oss ofrivilligt kommer att få uppleva förr eller senare. För många av oss var det säkert intressant att höra om de olika aktörernas roll vid en olycka på järnvägen. Jag för min del tror att syftet med seminariet är att få oss lokförarelever att inse och tänka tanken att vi faktiskt med stor sannolikhet kommer att köra på någon. Det var en enorm kompetens som hade samlats inför seminariet och alla berättade om sin roll i det hela och svarade på våra frågor med stor kunskap och stort tålamod.

140319- 2Den andra aktiviteten var ett studiebesök på företaget Knorr-Bremse i Lund. Här var det minsann fotoförbud. Trams om ni frågar mig, men det är det givetvis ingen som gör. Det var under alla omständigheter intressant att se hur företaget var uppbyggt och vilken preussisk ordning som rådde på arbetsplatsen. Mycket imponerande.

Nu var jag lite busig ändå, för jag plåtade min besöksbricka på Knorr. Om denna nu är mönsterskyddad och jag efter detta oerhörda tilltag blir stämd inför tinget för industrispionage, ja, det är väl en risk jag får ta…

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s