Kreativ tågföring

Jag sitter bekvämt tillbakalutad i soffan med en stor mugg rykande hett kaffe med en gnutta mjölk i. Killarna är upptagna med sina datorer eller paddor och frun är på rep med sin kör. Jag har det nya numret av tidningen Tåg framför mig. Det är Svenska Järnvägsklubbens medlemstidskrift. Ofta är det en bra blandning av artiklar, både från Sverige och resten av europa. Jag brukar läsa allt i tidningen och ibland håller man med i det som skrivs. Ibland inte. Idag blev jag faktiskt lite arg. Jag väljer att namnge personen det handlar om i mitt inlägg. Han finns ju namngiven artikeln så det kan ju inte vara hemligt precis.

Jag läser artikeln ”Ekonomisk körning med X55” av Ulf Nyström. Intressant läsning. Inget nytt för mig förutom ekonomiaspekten. Riktigt kul att läsa om en tågfärd från Göteborg till Malmö och tillbaka sett ur lokförarens perspektiv. Varför blir jag då arg? Kort sagt reagerar jag på lokförare Peter ”f.d. fråga föraren” Olssons attityd över tågföringen på banan. Peter Olsson borde veta bättre!

För den som inte har tidningen kan jag upplysa om att min ilska gäller beskrivningen av tillbakaresan till Göteborg från Malmö i SJs X3000 som körs av nämnda förare. Tåget avgår 34 minuter sent från Lund. Detta gör att man hamnar bakom ett öresundståg från Ängelholm. Kommentaren blir ”Jaha, så var den här dagen förstörd”. Blir dagen så lätt förstörd kanske man ska jobba med något annat? Speciellt som utgångsläget redan var så dåligt som det var.

Vad hade förväntats? Att få gå före ut från Ängelholm och möta södergående tåg i Grevie? Då hade norrgående öresundståget fått vänta i Vejbyslätt och blivit ytterligare 20 minuter sent. Öresundståget kör dessutom i 180 km/h från Båstad Hp och stannar sedan i Laholm Västra. Hur skulle kreativ tågföring tagit förbi SJ-tåget där utan att sena Öresundståget ännu mer? Högerkörning på nedspåret från Båstad Norra till Laholm? Det går inte då växlarna mellan ner- och uppspår är klovade i rakläge i Laholm. Höger hela vägen till Eldsberga då? Då kommer X55:an aldrig förbi X31:an för det är ju en 70-nedsättning i tre kilometer på nedspår mellan Ea och Laov. Korkat eller realistiskt?

Sedan ”verkar” fjärren i Göteborg lika ointresserad som Malmö med en förbigång. Kan det finnas en anledning till detta eller tror Peter att fjtkl är lat eller elak? När SJ-tåget sedan kommer förbi Öresundståget i Kungsbacka, då är fjtkl intelligent och det är ”kreativ tågföring”. Jag blir förbannad av en sådan inställning hos förare. Åter är det systemförståelse som brister. Eller insikt i fjtkls arbete. Vissa verkar även tro att alla svar finns i Trappen, en app utvecklad av Tydal som SJ-förare använder flitigt.

Nu ska jag berätta vilka faktorer som påverkar tågföringen och som INTE syns i Trappen.

  • Först och främst har fjtkl en översikt som förare aldrig kommer att ha. Vi ser var alla tåg är och hur dom ligger till. I hela sverige. När vi planerar trafiken så är det ofta med ett perspektiv som gäller timmar framåt i tiden. Vi får reda på extra tåg som ska komma. Tåg som blir inställda. Tåg som inte går som dom ska. Arbete som är planerade eller direktplaneras. Faktorer som förare aldrig vet om.
  • För det andra så känner vi till banan och dess egenskaper rent tekniskt. Vi vet hur ställverk och växlar fungerar. Hur lång tid det tar för blocken att vändas, hur lång tid det tar att lösa tågvägslåsningar mm. Jag tror inte en förare vet skillnaderna på en gammal 59:a eller en ny 95:a? Däremot har en förare linjekännedom som vi aldrig kommer att få.
  • För det tredje. Erfarenhet. Efter att ha provat köra om tåg på olika sträckor med olika tågtyper o.s.v. får man en erfarenhet som gör att man kan bedöma hur resultatet kommer att bli. Här påverkar givetvis faktorer som väder, olika förare och status på lok eller motorvagnar vilket gör att ibland blir inte resultatet som tågklareraren tänkt.
  • För det fjärde. Fjärrtågklareraren kan ha massor av jobb och störningar på sina banor. Det kan vara ordergivning, stoppkörning, tågvändningar på annan driftplats, arbete, obehöriga i spåret mm som kräver uppmärksamhet och åtgärder. Då går förbigångar och annat bort direkt.

När fjtkl planerar trafiken så gör vi detta utifrån ett helhetsperspektiv. Och efter regler som alla järnvägsföretag kommit överens om. Summan ska bli så bra som möjligt. När Peter resonerar så tänker han bara på sig själv och sina resenärer, en liten del i hela den ekvation som fjärrtågklareraren brottas med varje dag i sin yrkesutövning. Därför blir jag arg. Och att påstå att tågklareraren är dum vilket jag uppfattar att Peter antyder, gör att jag var tvungen att skriva detta inlägg. Jag blev uppriktigt förvånad att läsa något sådant i tidningen Tåg.

140329- 1

8 thoughts on “Kreativ tågföring

  1. Har jag blivit tågnörd som kommenterar detta en lördag kväll kl 2200. Nej men,råkade läsa ditt inlägg på FB. Jag tror du kommer att bli en bra förare, för du förstår helheten som tyvärr inte alla förare gör. Du har en ganska stor möjlighet att förklara hur helheten ser ut för dina framtida kollegor. Lycka till framöver.

  2. Det tar nog inte mer än 2-3 månader av egna turer som lokförare för att ändra den inställningen du har. Du har kanske rätt att fjärren ser mycket mer än vi ser o vi inte vet o ser en skit, men du kommer att se hur dina ex-kollegor jobbar o beter sig på olika ställe i Sverige.
    Det är ganska frustrerande att vara 3 timmar tidigt innan Frövi pga fjärren i Gävle har vågat och haft möjlighet att låta dig köra, och komma till fjärren Hallsberg o få för svar att ”Hallsberg tar inte emot tidiga tåg” ….

  3. Kan inte annat än instämma med ”En lokförare”! Hoppas du slipper Hallsbergsfjärren i ditt framtida värv….. Malmöfjärren där du tydligen jobbar har jag dock nästan enbart positiva erfarenheter av, samtal i stil med ”kan du ligga på på pipet så hinner jag få fram dig dit och dit” är inte ovanliga och det triggar ju naturligtvis så man gör sitt yttersta för att inte göra fjtkl beviken! Ni ser ju helheten på ett annat sätt än oss, det är ju givet men…ja, ibland funderar man ändå…. Sen har jag ju förstått att ni tågklarerare har en hel del otrevliga förare som ringer….jag får hoppas det inte är majoriteten 🙂 Nå, jag ska stoppa där. Tänkte skriva en anekdot om en skojig fjtkl på Göteborgsfjärren men….nja, den kanske kommer nån annan gång! Lycka till framöver! Kommer följa din trevliga blogg.

    • Majoriteten av förare är både trevliga och proffsiga! Dock det är väl tyvärr precis som hos oss, vissa få borde kanske omvärdera sitt yrkesval. Och jag kan ju bara tala för oss på Malmöfjärren. 😉
      Grundbudskapet i mitt inlägg är att dom flesta på fjärren är både proffsiga och mycket duktiga i sin yrkesutövning. Man brottas dagligen med kniviga trafikproblem och viljan och ambitionen är alltid att lösa dessa problem på absolut bästa sätt. Att då i en tidning för järnvägsfolk, skriven av järnvägsfolk, läsa att en lokis hintar att tågföringen skulle baseras på dumhet, lathet eller brist på engagemang och kreativitet gör mig förbannad…

  4. Jag tycker inte det finns så stor anledning att bli arg över Peter Olssons frustration över körningen från Lund till Göteborg.
    Trafikverket ställde in tåget mellan Malmö och Lund. Peter fick ta över ett ankommande SJ 3000-tåg från Göteborg som vändes i Lund eftersom Trafikverket ställt in även detta tåg mellan Lund och Malmö.
    Resenärerna med och personalen i tåget mot Göteborg hade genom Trafikverkets beslut tvingats till tågbytet i Lund och förseningen från Lund var ett resultat av Trafikverkets beslut,
    Som resenär och som lokförare hoppas man naturligtvis att fjärrtågklarerarna gör allt för att minimera denna försening.
    Men snabbtåget får ändå lunka fram bakom Öresundståget som stannar på tio stationer mellan Lund och Göteborg medan snabbtåget stannar på två och har högre sth.
    Peter är säkert medveten om om att fjtkl har bättre överblick än han har men trafiken är ärligt talat inte särskilt intensiv på Västkustbanan mellan Ängelholm och Kungsbacka under eftermiddagstimmarna och stationerna i Laholm och Falkenberg erbjuder goda möjligheter till förbigång utan merförsena Öresundståget mer än tre-fyra minuter.
    Jag har åkt med 20-30 lokförare i förarhytterna under se senaste 35 åren och jag kan konstatera att jag hört mycket värre omdömen om trafikledningen och fjärrtågklarerarna än de som Peter ger uttryck för i artikeln.
    Om omdömena är rättvisa eller relevanta kan man alltid diskutera men lokförarnas prioritet är naturligtvis att ta resenärerna till sina mål så säkert och så punktligt som möjligt.
    Att då bli frustrerad när man i nästan två timmar tvingas ligga i kölvattnet bakom ett betydligt långsammare tåg är inte underligt, det vore snarare förvånade om en lokförare i ett sådant läge skulle vara nöjd med sin och sina passagerares lott.
    Ulf Nyström som skrev artikeln i Tåg

    • Hej Ulf. Kul att du svarade på mitt inlägg. Jag har som sagt full förståelse för att man blir frustrerad över att kvalitén på sin egen tjänsteutövning beror på någon annan än sig själv. Jag vet också att Peter är en mycket erfaren och kompetent förare. Jag vet också att du är långt mer erfaren av järnvägen än jag. Det är just det jag reagerar på. Ni borde med all denna erfarenhet veta bättre anser jag.

      Det jag reagerar mest på är attityden hos föraren. Om vi inte lär oss och är öppna gentemot kunder och tjänsteleverantörer så kommer vi aldrig att kunna fungera med en avreglerad järnväg. Vad jag blev arg över, som du inte verkar ha förstått, är att när man inte tar förbi Peter innan Gbg så är man en dålig tkl. När man sedan låter han gå förbi, ja se då är det kreativt. DET är riktigt dålig insikt i hur hela pusslet med tågföringen i Sverige fungerar.

      Du tycker att vi borde kört om i Laholm? Så blir inte öresundståget mer än 3-4 minuter sent? Jag håller inte med. Men vad vet jag? Jag kör den banan ofta. Falkenberg däremot är fjärren i Göteborg. Du säger att X3000 kör mycket snabbare än en X31:a? 20 km/h för att vara exakt.

      Åter igen. Vi prioriterar hela tiden utifrån tydligt uppställda regler. Regler som är framtagna och godkända av trafikutövarna. Vi försöker också minimera den totala förseningen på banan, även om detta ibland bryter mot tidigare nämnda regler.

      Du säger att det inte var mycket trafik på västkustbanan? Andra faktorer kanske spelar in. Låt oss säga att Peter med följe hade fått gå förbi i Laholm. Han hade då kanske kunnat köra in ett par minuter här och där. Men längre norrut hade det kanske varit stopp på grund av andra orsaker t.ex. arbete i spåret, pendeltåg, godståg eller annat. Då hade man fått stå och vänta där i stället och vi försenade då öresundståget, som också har sena resenärer ombord, helt i onödan. Förstår du poängen? Vi ser vad som kommer att hända timmar i förväg ibland.

      Nästa gång kanske man väljer att göra annorlunda, men att i tågtidningen med stort ”T” i Sverige läsa om att vi inte är kreativa i vårt sätt att arbeta på fjärren var lite tråkigt tycker jag. Du kanske ska sitta med en dag eller två på fjärren för att se hur vi har det?

      Sen kan jag nämna att det inte är trafikverket som bestämmer vilka tåg som ska ställas in. Det är antingen SJ själva eller enligt en störningsplan som är framtagen, återigen, med stöd och godkännande från alla inblandade trafikutövare.

      • Hej igen
        Tyvärr upptäckte jag inte ditt blogginlägg förrän för ett par dagar sedan även om jag läser din blogg lite då och då.
        Men diskussionen är väl ganska tidlös så vi kanske kan ta en vända till…
        Jag tycker inte Peter visade någon brist på öppenhet men det finns lokförare som är betydligt mer öppna och ropar ut i högtalarna vad de an ser om Trafikverket i allmänhet och tågklarerare i synnerhet.
        Men det kanske inte är den sortens öppenhet man skall premiera.
        Det är förvisso svårt att långt efteråt och med en betydande brist på överblick avgöra om de tre inblandade fjärrtågklarerarna, en i Malmö och två i Göteborg, gjorde rätt eller fel men Peter ansåg uppenbarligen att de gjorde fel mot bakgrund av den information han hade om omkörningsmöjligheterna och den aktuella trafiken på banan så långt han kunde överblicka den med TrAppen.
        SJ 3000 har förvisso sth 200 och X31K sth 180 men mer avgörande i det här fallet är ju de få uppehållen som SJ:s snabbtåg gör och som i praktiken innebär betydligt kortare körtid för SJ-tågen än Öresundstågen från Helsingborg till Göteborg.
        Jag tror det är bra att dagens alltför stelbenta regel om att tåg i rätt tid har absolut företräde framför ett försenat tåg modifieras; att man accepterar en viss försening på ett från början rättidigt tåg för att väsentligt minska förseningen för ett sent tåg,
        Jag har förvisso inte tillbringat många timmar på fjärren, varken i Göteborg eller annorstädes, men jag har haft ganska mycket kontakt med tågklarerare, tågledare och operativa chefer under årens lopp och vet hyfsat väl hur ansträngd arbetssituationen kan vara och hur svårt det är att alltid göra rätt.
        Men den subjektivt upplevda brist på kreativitet som texten i Tåg beskriver är ju en reflektion i stunden från en ambitiös men besviken lokförare som har ett antal åhörare i förarhytten. Man skall nog inte dra för stora växlar på dessa yttranden när man bedömer Peter Olssons kompetens som förare eller som järnvägare,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s