Helsingborg Godsbangård

Idag var jag och tre andra klasskamrater tillsammans med Rickard, vår lärare i växling, några timmar på Hbgb och kollade in miljön lite mer noggrant. Vi började med att prata om olika signalbilder i dvärgarna och om vi kunde identifiera olika dvärgtyper. Därefter dök vi inom tågex för att värma oss lite. Det blev nämligen så att precis när vi parkerade vid bangården, rullade dimman in från sundet och skymde solen så det blev både ruggigt och kallt. Efter att ha snackat dvärgsignaler en stund ute i dimman, behövde vi värma oss!

140331- 18

Efter besöket hos ltkl, dök solen fram igen och det blev lite drägligare att vara ute på bangården. Vi klättrade upp till Mats i rangeringstornet för att kolla hur verksamheten bedrevs från denna plats. Mats förklarade och visade hur man gick till väga för att bygga ihop tågsätten via växlingsvallen. Han hade också GC:s märkligaste tjänstekeps. Efter tornet provade vi att lägga om de pneumatiska rangeringsväxlarna för hand.

Vi provade att rulla ihop vagnar för hand, vilket fungerade alldeles utmärkt, och kopplade sedan ihop vagnarna med koppel och bromsledning. Vi kollade in en stationär bromsprovanläggning, såg och pratade om hinderpålar, pratade om dvärgsignalsluttavla och vad den innebär, diskuterade idiotiska placeringar av växlingsdvärgar, pratade om elspärrsignaler, pratade om klotväxlar och sidospår, följde med växlingslaget ner i hamnen med T44 272 för att rangera lite tomma containervagnar osv. Förmiddagen och eftermiddagen gick fort. Nu är vi extremt sugna på att gå ut på LIA.

2 thoughts on “Helsingborg Godsbangård

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s