Jobbtorsdag igen

Så var det torsdag igen vilket innebar prov i ämnet växling på förmiddagen och arbete med museivänner på eftermiddagen och kvällen. Eftersom jag redan var på plats i lokalerna på grund av skolutbildningen så var jag också först på plats bland ånglok och gamla tågvagnar. Jag tog vid där jag slutade förra gången, vid vagnen CFo4.

140403- 18Jag körde på med nålhammaren för att få av den tjocka svarta färgen på underredet av korgen. Det är ett tröttsamt verktyg. Jag tänkte att jag kör tills någon annan dyker upp. Jag hann nästan hela vagnssidan innan Tobias syntes i stallporten. Kort därefter dök även Lasse upp. Vi bestämde att all energi skulle läggas på att försöka få Ka-loket färdigt. Det var i princip bara några små detaljer som skulle åtgärdas enligt Tobias, så det borde vara snabbt avklarat. Trodde jag.

Alla som jobbar med ånglok vet tydligen bättre. Det är ofta trilskandes maskiner som kräver lika stora delar tålamod och finurlighet som finess och våld. Jag började med att krypa under loket för att återställa smörjrören till sliden som var nedmonterade tidigare. Lasse återställde andra änden på rören vid backventilerna. Redan här trilskades en skruv som fastnat i hålet och tappat sin skalle. Efter ett tag anslöt Claes nere i gropen och vi återställde gemensamt täckplåtarna kring sliderna och askröret från sotskåpet. Plåtarna kom på plats med hjälp av lite våld, finess och en tröskedomkraft.

140403- 44

Nu var det bara en liten saxsprint som skulle ur en axel så att en bricka kunde träs på och en ny sprint installeras. Denna sprint kommer att finnas kvar i historien som ”the saxsprint from hell”. Jag och Lasse började. Sedan blev Tobias involverad. Och Claes. Efter en timme, där våldet och svordomarna eskalerat till barnförbjuden nivå, kom slutligen sprinten ur hålet i axeln. Vi belönade oss med platta korvar utan senap men väl korvbröd, utanför porten i den ljuva vårkvällen. Trots besvären under eftermiddagen med plåtar, skruvar och sprintar, hann vi även med att bättra på färgen, ta ur mer ur skåran i ena hjulhuset där manöverspaken till någon draglucka till fyrboxen gick igenom och allmänt putsa och feja både här och där. Martin gav sig också på CF-vagnen senare på kvällen. Nu känns det i alla fall som om Ka 692 börjar bli i ett mycket dugligt skick.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s