Klippan – Ljungbyheds Järnväg och en DEVA-vagn

En liten fågel viskade i mitt öra något om en gammal motorvagn i Ljungbyhed. Jag var helt enkelt tvungen att kolla om det låg sanning i ryktet. Enligt uppgift skulle det stå lite gamla vagnar och en gammal DEVA-motorvagn strandade i grustaget precis innan infarten till Ljungbyhed. Jag körde ut till gamla flygflottiljen F5. Detta är ett område jag känner väl till då jag i början av 2000-talet arbetade som flygledare här. Jag parkerade bilen och började promenera bort mot den gamla stationsbyggnaden.

Nuförtiden förvaltas banan av museiföreningen och används enbart till cykeldressinuthyrning. Sträckan är ungefär 10 km och spårvidden är 1435 mm. Föreningen bildades 1972 under namnet Helsingborgs Veteranjärnväg. Idag heter föreningen Veteranjärnvägen Klippan – Ljungbyhed.

Det gamla stationshuset är idag gjort om till bostadshus, men godshuset, spåren och den gamla semaforen finns kvar. Semaforen som för övrigt hämtades dit från Eriksdals station på Österlen. Man har idag byggt ett företag rakt över spåren, så det går inte att cykla hela vägen in till den gamla stationen. Jag hittade en äldre bild att jämföra med dom nya jag tog.

Efter att ha besökt stationsområdet, gick jag därefter längs en liten väg ut mot Klippanhållet och såg snart några gamla vagnar parkerade på ett sidospår. Dom var i ett bedrövligt skick. Däremot blev jag lite nyfiken på vad som fanns i beredskapsskjulet som också fanns här. Det får bli ett senare projekt…

Jag vandrade vidare och fann snart det jag sökte efter. Tyvärr var även dessa vagnar i ett miserabelt skick. Naturen håller på att återta både spår och materiel. Synd tycker jag. Vad är då en DEVA-motorvagn. Jo, det är som en personvagn med inbyggd motor för drivning. En föregångare till våra rälsbussar om man så vill. Idag finns det bara en eller två kvar i världen. Att då finna en i skogen utanför Ljungbyhed är lite spännande. Nu är den tyvärr bortom all räddning. Jag tror även att SJ byggt om vagnen till en ren personvagn för kanske 50 år sedan. Så den hade ändå aldrig blivit rälsbuss igen.

Varför skriver jag då om detta? Man brukar inte specificera var man hitta dessa gamla ”skatter” för att skydda dom från personer som inte förstår skillnaden på mitt och ditt. I detta fallet är stället välkänt och syns väldigt tydligt från banan där allmänheten cyklar förbi på dressinerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s