Hört i en lokförarhytt för inte så länge sedan.
Handledaren – ”Du, det är nog dags att börja bromsa lite nu…”
Eleven – ”Jaha, jag trodde att du skulle säga ifrån när det var läge”?
Handledaren – ”Det är ju det jag gör nu. Men, nu är det verkligen dags att bromsa”!
Eleven – ”Ja, jag bromsar ju”!
Handledaren – ”Ta lite till…lite till…ännu mer…lite till…”!
Eleven – ”Du, nu är det fullbroms, tar jag ett hack till så blir det nödbroms”!
Handledaren – ”Aja, nu ska vi inte överdriva…”!
Det blev ingen OSPA, men loket stannade med antennen mitt mellan baliserna, så när tåget rullade iväg igen med grönt i signalen, trodde ATC:n att det blev en stoppassage. Learning by doing som det heter…
Intressant läsning, men för mig som inte är annat än resenär behövs en förklaring av OSPA.
Otillåten Stopp PAssage. Inget bra att göra. Kan vara riktigt farligt. Det finns tre olika kategorier. A, B och C. C-kategori är om signalen av någon anledning ställs till stopp av trafikledningen och lokföraren inte hade möjlighet att stanna innan stoppsignalen. B-kategori är om signalen gick oavsiktligt till stopp på grund av teknikfel eller annat. A-kategorin är ”värst” och farligast. Här passerar lokföraren eller växlaren en stoppsignal som aldrig visat kör. Ofta blir man tagen ur tjänst vid en OSPA A och en utredning startas. Om tåget ovan passerat signalen hade kategorin varit A.