Lite för nära…

Hört i en lokförarhytt för inte så länge sedan.

Handledaren – ”Du, det är nog dags att börja bromsa lite nu…”
Eleven – ”Jaha, jag trodde att du skulle säga ifrån när det var läge”?
Handledaren – ”Det är ju det jag gör nu. Men, nu är det verkligen dags att bromsa”!
Eleven – ”Ja, jag bromsar ju”!
Handledaren – ”Ta lite till…lite till…ännu mer…lite till…”!
Eleven – ”Du, nu är det fullbroms, tar jag ett hack till så blir det nödbroms”!
Handledaren – ”Aja, nu ska vi inte överdriva…”!

Det blev ingen OSPA, men loket stannade med antennen mitt mellan baliserna, så när tåget rullade iväg igen med grönt i signalen, trodde ATC:n att det blev en stoppassage. Learning by doing som det heter…

IMG_5632

2 thoughts on “Lite för nära…

    • Otillåten Stopp PAssage. Inget bra att göra. Kan vara riktigt farligt. Det finns tre olika kategorier. A, B och C. C-kategori är om signalen av någon anledning ställs till stopp av trafikledningen och lokföraren inte hade möjlighet att stanna innan stoppsignalen. B-kategori är om signalen gick oavsiktligt till stopp på grund av teknikfel eller annat. A-kategorin är ”värst” och farligast. Här passerar lokföraren eller växlaren en stoppsignal som aldrig visat kör. Ofta blir man tagen ur tjänst vid en OSPA A och en utredning startas. Om tåget ovan passerat signalen hade kategorin varit A.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s