God Jul

Så var det julafton. På järnvägen, och på många andra arbetsplatser, är det business as usual. Fast på järnvägen är man oftast inte helt överens om vilken dag det är. Jag menar inte om det är julafton eller ej, det brukar alla vara ense om. Nä, frågan är efter vilket dagalternativ man ska trafikera banorna med. Är det onsdag? Eller fredag? Kanske lördag? Vissa tycker till och med att det kanske är söndag? Man kan i alla fall konstatera att åsikten ofta skiljer sig mellan Trafikverket, trafikutövarna och Länstrafiken. Vad har det för betydelse undrar ni? Ja, jämför trafiken mellan en vardag och en helgdag i en tidtabell får ni se. Idag är det i alla fall lördag enligt Trafikverket…

Jag jobbar helgerna på fjärren men mitt schema är ändå så lagt att det finns tid för mys och firande med släkt och vänner. Sedan ska jag i januari köra igen för Green Cargo! Det ser jag fram emot!!

God jul alla tågvänner!

img_6440

8 tankar om “God Jul

  1. Hej där . ja säger trafikverket det är helg så är det helg 🙂 jag var själv med på tiden då TGOJ skogstorp tlc var i bruk. VI hade däremot ingen stations automat men stationen kunnde å andra sidan när möten inte var aktuella fungera som en blocksträcka. hoppas ni har julstämning på fjärren . själv e jag poppis mätt här hemma .:)

  2. Måste fråga med vilken bana du kör i detta nu . försökte titta på bildskärmen och lista ut men kommer ej på något 🙂

    • Är man riktigt skarpsynt ser man att bilden är tagen kl. 02:40 på julaftons morgon. Jag körde sträckan Alvesta – Hässleholm samt Hässleholm driftplats. Man ser Hm i bakgrunden och Älmhult precis ovan. I skärmen under syns Kalmar och delar av sträckorna Kalmar – Växjö samt Emmaboda – Karlskrona 😉 Längre till höger syns hela blekingebanan från Karlskrona till Hm via Kristianstad samt hela skånebanan Hm – Hbg via Åstorp.

  3. HEJ. Tack för ett spännande svar . Jag är som sagt en riktigt tåg nörd och en sak jag länge undrat över är följande . Om ett fjtkl ska lägga en order på en undermanövrerad station. Låt oss säga att du lägger en order från centralen . Är det då så att en dator försöket klura ut en slutsats. Det gör även dator nr 2. Om dessa kommer fram till samma slutsats verkställes då ordern ? Om dom inte kommer fram till samma slutsats ? Betyder det då att en tredje dator kopplas i för att lösa problemet ?/karl

    • Hur det fungerar i bakgrunden har jag inte tillräcklig kunskap om tyvärr. Men att det skulle vara så avancerat som du beskriver ovan tror jag inte…Men om jag får gissa tror jag att alla kontroller sker på fjärrcentralen innan kommandot skickas ut till aktuellt ställverk. Om kommandot inte är rätt formaterat så gör ställverket ingenting. Men det finns kanske någon som läser bloggen som kan svara på detta??

  4. Vilken station är inom tlc malmö svårast att köra ? Själv gissar jag på Hässleholm och Lund. Lättast tippar jag på linjen Alvesta Kalmar där det troligen handlar om övervakning . Hur fungerar det när ett tåg ”ringer på ” från en annan tlc central ? Blinkar någon lampa då att ett tåg närmar sig ? Eller får man helt enkelt hålla reda på det genom tidtabellen ?

  5. Minns i höstas när trafikverket stängde av lund Hässleholm då blev det skånebanan till Helsingborg och vidare mot lund. Hastigheten sänktes betydande men efter Helsingborg var det full fart igen. Och den som var tjänstgörande fjtkl hade nog fullt upp. Eftersom jag inte hade linjekänedom på skånebannan fick jag avlösning i hässleholm. Men passåkningen bar riktigt behaglig när vi rullade fram. Ni gör ett kanon jobb på fjärren malmö alltid trevliga. Stor eloge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s