Gods-LIA hos GC del 4

Fredagen innebar en kort tur med ett godståg från Helsingborg Godsbangård till Ystad. Loket för dagen var åter igen ett Re. På grund av en gammal uppgift i körplanen att det skulle vara förarbyte i Malmö, samt Trafikverkets rättidighetsprojekt som innebär att man inte får köra tidigt från Mgb, gör att man anländer Malmö och står sedan en timme och väntar på att få köra vidare. Den timmen använde både Per och jag till att äta frukost.

Frukost på spår 59 i Malmö i väntan på avgång mot Ystad

Frukost på spår 59 i Malmö i väntan på avgång mot Ystad

När man ankommer Ystad så stannar man till kort på ett utav spåren vid plattformarna. Man ställer ATC:n i växlingsläge och spanar ner mot godsbangården. Här står växlingspersonalen och väntar på oss. När växlarna ligger rätt för oss, visar en gubbe handsignalen ”framåt” och man blinkar ”uppfattat” med frontljuset på tåget. Man rullar försiktigt in och får en växlingsradio i hytten. Sedan börjar arbetet med att dela upp tågsättet i olika delar.

150122- 1

Efter växlingen går man in i GC:s lokaler och tar en liten fika med personalen som jobbar här. I god tid innan färjan från Polen anländer går man ut och startar upp V5:an och kör ner till färjan för att dra av vagnarna som står ombord. När färjan är tom tar man och puttar ombord vagnarna som förbereddes när vi anlände till Ystad. Sedan kopplas det nya tågsättet ihop, loket rullas till och bromsarna provas. Sedan är man klar att gå tillbaka till Malmö.

Jag körde ingen växling alls i Ystad, utan Per skötte det helt och hållet. Det krävs erfarenhet och vant handlag för att fixa växlingen på färjan. Jag åkte med några vändor och gick sedan runt i det fina vädret och bekantade mig med bangården. På ett litet stickspår hittade jag två trevliga lok som jag var tvungen att fotografera. Tågkrafts Ma 827 och Tmx1004.

150213- 3

Ma 827, Tmx 1004

Under tiden som Per växlade vagnar, kom en kille från växlingslaget och sade att det verkade vara något konstigt med bromsarna på vårt Re-lok. Jag sade att jag skulle kolla om det var något som jag kunde fixa. ”Ja, om du löser det, så rulla ner loket till stoppbocken så vi kan bygga ihop tåget på detta spåret.” Jag ringde Per och berättade vad som var på gång. Jag hade upplevt att loket betedde sig lite konstigt och inte känts som vanligt när vi växlade. Per hade till och med sagt till mig att jag inte behövde bromsa så hårt, trots att jag inte bromsade mer än något hekto. Jag klättrade ombord och lossade lokbromsen helt. Jag såg på manometern att endast nålen för boogie 1 sjönk. Jag klättrade ut igen och såg på indikeringarna på sidan av loket att bromsarna på boogie 2 låg till. Hur jag än gjorde släppte inte bromsen på boogie 2. Jag aktiverade hytten i andra änden av tåget och lossade lokbromsen. Då gick det minsann. Jag aktiverade första hytten igen och försökte lossa lokbromsen. Samma fel. Bromsarna i boogie 1 lossade men inte boogie 2. Jag gjorde samma procedur igen och lyckades lossa ut så jag kunde rulla sakta ner mot stoppbocken. Vid stoppbocken var det samma visa, men jag lämnade problemet därhän. Det fick Per brottas med innan vi skulle köra tillbaka mot Malmö.

150122- 3

Vi lämnade Ystad utan att kunna lösa problemet. Tack och lov fungerade allting med tågbromsen. I Malmö var det samma visa på eftermiddagen som på morgonen. En timmes väntan på spår 59 innan vi kunde avgå. Mer än två timmar åt h-e bara för att GC ansöker på samma tidtabell år efter år, trots att inget förarbyte sker.

150213- 2

Tågmöte i Svedala med problemloket Re1425

Jag har nu ganska utförligt beskrivit hur min första vecka såg ut på GC. De efterföljande veckorna så ungefär lika ut. Jag väljer att inte beskriva dom så utförligt som denna vecka.

En dag när vi var i Nässjö, passade jag på att kila in på tågex. Tkl blev lite förvånad när helt plötsligt en GC-klädd person kommer in utan att ha ringt på. ”Hur f-n kom du in” såg jag att dom tänkte. ”Tjena. Jag jobbar på fjärren Malmö, men kör lite tåg just nu. Tänkte bara hälsa på” sade jag. ”Jasså, det var du som kom upp med 5100”? Sabla kollegor att skvallra hela tiden. Och just det är faktiskt lite lustigt. När jag är ute och kör tåg är jag känd som ”stinsen”. När jag jobbar på fjärren är jag kallad ”lokföraren”. Var hör man hemma just nu?

Jag tog mycket mer ansvar och egna initiativ under denna LIA, och Per stöttade bara när det behövdes eller när jag bad om det. Efter ett tag gjorde jag allt själv. Ordergivning och säkerhetssamtal har jag ju av naturliga skäl inga som helst problem med. Däremot lär man sig enormt mycket att vid uppstarten av ett helt nedsläckt lok, själv felsöka när det inte går som man tänkt sig. Varför går inte strömavtagaren upp? Ska jag ringa Per, eller fixar jag det själv? Jag lärde mig massor på denna LIA också. Per visste ju även sedan tidigare vad jag gick för. Han var trygg i att veta att jag aldrig skulle göra något som jag inte fick, eller inte visste hur man gjorde. Det blev toppbetyg och riktigt fina vitsord. Tack Per och Green Cargo för en fantastisk praktik.

Nu är jag uppe i nästan 500 körtimmar totalt och jag ser fram emot mina nästkommande sju LIA veckor på Arriva.

3 thoughts on “Gods-LIA hos GC del 4

  1. Mycket trevliga inlägg Martin! 🙂

    Men jag måste passa på att rätta dig lite.. Du skriver att du såg Ma 827 och Ra 1004 i Ystad, dock är det inget Ra-lok vi ser på bilden, utan ett Tmx 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s