Sveriges Järnvägsmuseum 2015

Det har varit ett händelserikt år för Sveriges Järnvägsmuseum. Jag ska beskriva året lite sammanfattande, men jag misstänker att inlägget ändå kan bli väldigt långt, så jag väljer att dela upp året i flera inlägg.

Det första stora eventet i år skulle gå av stapeln den 23:e maj. Järnvägsmuseum firade 100 år. Man satsade stort och planerade att ha två dagar med aktiviteter i Gävle på lördagen och söndagen. Man samlade det mesta som fanns i järnvägssverige som var tillverkat före år 1900. Alla gamla klenoder drogs fram från utställningar och förråd. Man putsade och mekade, sydde tidsenliga kläder och planerade. Det var en jätteapparat som skulle fungera med massor av funktionärer och fordon. När lördagen kom var allt klart. Massor med människor dök upp och dom gamla tågen kördes fram och tillbaka över bangården så att folk kunde se och uppleva alla dessa gamla skönheter.

Vi från Ängelholm körde upp till Gävle redan på torsdagskvällen. Vi drog med Da820. Längs vägen skulle vi stanna och koppla till diverse vagnar som skulle vara med på eventet. Det var gamla vagnar, så resan gick långsamt. Sista sträckan upp till Gävle gick i 40 km/h. På lördagen skulle jag ingå i ett växlingslag som hade till uppgift att lägga klotväxlarna på bangården så att alla tåg kom in på rätt spår på stationsområdet. Det hela slutade med att jag agerade signalgivare hela dagen då många av tågen antingen skulle backas in på området, eller backas ut från museet. Uniformen jag fick passade perfekt förutom mössan som var ett helt nummer för liten. Efter en timme på min skalle, gjorde det så ont att jag höll på att avlida. Jag skippade den och bar istället min egen lokförarkeps från början på 1900-talet resten av dagen.

När vi körde hem från eventet på måndagen så passerade vi Knutpunkten i Helsingborg med vårt tåg. Det var lite kul att köra igenom med brunlok där kollegorna stod med sina motorvagnar i väntan på avgång.

 

2 thoughts on “Sveriges Järnvägsmuseum 2015

  1. Blev väl lite mer att hålla reda på med alla körsteg upp och ner kopplingar 🙂 dom går fint dom däringa loken. Nästan lika bra som MA. Finns det någon möjlighet vara med i den föreningen vad det nu är för förening ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s