Hallandsåsen 4

151209- 9

Hur blev det nu med åsen? Jo, den 8:e december var det invigning med pompa och ståt. Jag hade fått äran att köra Arrivas invigningståg till Barkåkra och Förslöv. 

151208- 1

Det var en gråmulen dag och vädergudarna verkade inte bry sig det minsta om att det skulle skrivas historia. Ralf och Jörgen kom från Helsingborg med tågsättet som skulle gå som invigningståg plus en extra vagn som skulle stå som backup om något skulle inträffa. Men allt höll på att sluta innan det ens hade börjat. Ralf och Jörgen körde nämligen in i ett trådstaket som låg på rälsen mellan Åstorp och Ängelholm, och detta trasslade in sig i första boogien på tåget. Men efter lite pyssel och svordomar, så kunde man köra vidare och anlända Ängelholm endast en kvart sent. Jag övertog vagn 059 som dagen till ära hade storstädats och folierats med klistermärke på utsidan. Tåget skulle fyllas med allehanda dignitärer som alla fick en namnbricka, fikapåse och ett kompendium med information om dagen och projekt Hallandsås. Snart myllrade det med folk på plattformen. Jag har aldrig varit med om ett liknande arrangemang tidigare. Det var kul att se alla bilar rulla in på stationen med alla viktiga människor. Svarta, flotta bilar med riksvapen och landskapsvapen på sidorna, körda av seriösa herrar i mörka kostymer och med hudfärgade snäckor i örat. Jag såg ministrar, landshövdingar, kommundirektörer, höga politiker, höga chefer, säkerhetsfolk, journalister och en och annan tågpersonal. När tiden för avgång var inne och tåget var fullt, stängde jag dörrarna och rullade iväg som första resandetåg någonsin som skulle stanna för trafikutbyte i Barkåkra och Förslöv. Jag körde långsamt. Jag hade tio minuter på mig att köra till Barkåkra, en resa som tar cirka 3 minuter. Vid orienteringstavlan för hållplatsen gav jag signalen ”tåg kommer” två gånger som sig bör och började bromsa för att mjukt stanna vid plattformarna i Barkåkra. Här lämnade alla tåget och en liten invigningsceremoni hölls. Efter en liten stund gick alla på tåget igen och vi fortsatte sakta mot Förslöv. När vi kom till Förslöv upprepades proceduren och sedan var det över. Nu skulle jag bara köra tillbaka mitt tåg och extratåget till Helsingborg.

Därefter körde jag visningsturer i dagarna två för allmänheten genom tunneln. Vi körde ett tåg varje halvtimme mellan Ängelholm och Båstad Norra, där allmänheten kunde lösa biljett och följa med för att uppleva tunneln innan den riktiga trafikstarten som skedde tidigt på morgonen den 13:e december. Under invigningsturerna körde jag långsamt i en liten del av tunneln och släckte belysningen i tåget så att folk kunde se ut i tunneln. Jag berättade även lite anekdoter från bygget och intressanta fakta om tunneln som jag snappat upp genom åren och genom mitt arbete på trafikverket. Det var mycket uppskattat tydligen.

En av kvällarna fylldes mitt tåg med alla trafikverkare som varit involverade i projektet. Deras biljett var en guldfärgad bygghjälm. Det var extra kul för mig att köra mina gamla kollegor på deras premiärtur genom åsen.

151209- 8

 

Här kan ni höra ett klipp från radio där man intervjuar lokföraren på invigningståget. Jag hatar att höra min egen röst på radio. man låter ju inte riktigt klok…

 

pgp51

2 tankar om “Hallandsåsen 4

  1. En liten fråga bara…

    Om du tog tåget med dig tillbaka från Förslöv, hur tog digniteterna sig vidare till Båstad?

    Tack för trevlig och läsvärd blogg, även för en läsare utan järnvägsanknytning.

    • Man fortsatte med vidare aktiviteter i Förslöv, för att därefter borda ett öresundståg genom röret. TRV hade byggt en tillfällig plattform för detta ändamål vid södra tunnelmynningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s