Borlänge

IMG_1229

Söndag morgon. Jag sitter i soffan med en mugg rykande hett kaffe i näven och datorn ligger i knät. Om några timmar ska jag ge mig iväg igen. Fingrarna vilar mot tangenterna och min blick letar sig ut i trädgården genom dom smutsiga fönstren i vardagsrummet. Utanför bygger skatorna bo i grannens plommonträd och Nelson, katten, ligger i buskarna och lurpassar hela tiden på fåglarna med sina klara, vaksamma ögon.

Jag tänker tillbaka på de tre veckorna som gått. Tiden har gått fort, men när jag tänker tillbaka så känns det ändå som en lång period. Att bo på hotell i Borlänge, att gå upp varje morgon och lunka iväg till Green Cargo:s utbildningscenter, att fördriva långsamma, kalla och mörka kvällar på egen hand, att sitta på lektioner och timme efter timme lyssna på regler och lära sig föreskrifter, att försöka få ihop balansen mellan ekonomi och hälsa med alla restaurangbesök, att resa fram och tillbaka mellan skåne och dalarna, allt detta har blivit lite av rutin. Det är inte roligt längre. Men tack och lov är det bara två veckor kvar. Sedan är det min nya placeringsort Malmö som gäller.

I klassen är det en salig blandning av erfarna förare, nya förare som jag, och elever direkt från skolan. Vi som utbildas nu ska placeras i Malmö, Nässjö, Gävle och Kil. Alla är trevliga och vi utbyter erfarenheter om allt mellan himmel och jord. Gemensamt är att alla egentligen bara vill komma igång och köra. Men först är det ett par veckor med fordonsutbildning kvar. Vädret i Borlänge är ombytligt. En vecka hade vi -21 grader, nästa vecka var det +4 grader och regn. Oftast ligger det ändå under 0:an.

Vi som ska börja i Malmö har fått våra mobiltelefoner, våra läsplattor, ID06 och lite annat smått och gott. Men det är fortfarande mycket som fattas. Vi tre från Malmö som går utbildningen nu blev anställda samma dag som utbildningen började. Detta innebär att vi inte fått någon riktig introduktion till företaget med allt vad det innebär. Vi har inte fått arbetskläder. Våra mobilabonnemang till plattorna och telefonerna fungerar inte som dom ska. Våra behörigheter till olika dataprogram fungerade inte. Vi visste inte hur man lade in reseräkningar eller hur rapporterade restid. Detta fick vi ta reda på själva efter att vi ordnat våra behörigheter. Vi har inte fått någon som helst information i det digitala dokumenthanteringssystemet ”Green Paper”, vi vet inte hur ”SÖM”en fungerar, vi har inte fått information om semestrar eller hur man söker semester, vi har ingen aning om vart man ringer om man har IT- eller personalfrågor. Vi vet inte vart man ringer om man får problem när man kör och tåget börja strula. Var beställer man taxi? Finns det någon TRÅD osv. Det är mycket som haltar, och tydligen så tror man i Malmö att vi som nya får all denna information i Borlänge. Men här anser man att vi ska få denna information i Malmö.

Jag är övertygad att allt kommer att lösa sig tids nog, men jag blir uppriktigt förvånad att det verkar vara en regel snarare än ett undantag att det SKA strula när man kommer som ny till ett järnvägsföretag. Det verkar gälla för ALLA operatörer inom järnvägen, mer eller mindre…

Nu måste jag gå och packa min väska. Jag ser verkligen inte fram emot eftermiddagens 8-timmars resa till Borlänge.

En tanke på “Borlänge

  1. Det strulet har varit konstant under mina 9 år på GC. Fix och trix hör vardagen till och man förväntas lösa upp de flesta knutar själv. Grattis till jobbet förresten!
    Själv går jag som bekant till DB Schenker Rail Scandinavia. Ett företag som verkar vara lite mindre struligt. Faktiskt klockrent från min första dag den 1/2 då allt klaffat sånär som på en bortglömd ryggsäck. Vi ses!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s