Egna turer

160318- 3

Ja, då var man färdig och godkänd för egna turer. Igen. Efter provet i onsdags så körde jag hem med en bra känsla i magen. Jag kom hem och lade mig på sängen ovanpå överkastet. Jag var egentligen rejält utvilad efter att ha sovit lite för mycket på tisdagen efter Nässjöpasset. Men jag lyckade somna ändå ett par timmar. Jag vaknade av att det burrade till i jobbtelefonen. Jag orkade inte titta efter vad det var, utan slösurfade runt lite på nätet med min macbook på magen. Efter en timme slets jag tillbaka till verkligheten av att det ringde i min jobbmobil. Nyfikenheten tog överhanden och jag svarade.

”Ja, det är Martin”.
”Tjenare Martin, det är bemanningen Hallsberg”.
Börjar det redan tänkte jag…”Hej, vad vill ni ha hjälp med?”
Det blev en kort paus i luren sedan sade han ”Du blev klar och godkänd idag ser jag. Grattis får man väl säga”. Han lät uppriktigt glad för min skull. Han fortsatte…
”Skulle du kunna tänka dig att ta ett tåg från Helsingborgs godsbangård till Halmstad?”
”Det ska hela vägen till Säve, men en annan förare avlöser i Halmstad, sedan blir det pass för dig hem till Helsingborg igen”.
”När är avgångstiden?” frågade jag.
”Vid 17:40, du är hemma vid 21 ungefär”.
Jag funderade en kort sekund. Jag kände mig utvilad efter all sömn och jag skulle hinna sova innan nästa pass började i Helsingborg vid 03 nästa dag.
”Ja, självklart, Det fixar jag” svarade jag.
”Gör du?” Han lät förvånad. ”Öh, perfekt. Toppen, jag lägger in det i systemet då?”
”Ja, gör du det” svarade jag.
”Perfekt, Tack så mycket. Åter igen, grattis till examen. Hej”
”Hej”

Då var det klart med första turen. Bara fem timmar efter att jag blivit godkänd godstågsförare. Jag packade ihop lite grejor, kokade kaffe till min termos och begav mig iväg mot Helsingborg. Väl framme parkerade jag bilen och gick in i GC:s lokaler för att ta ut tågorder och körplan samt kolla vilket lok jag skulle ha. En Rd. Jag hade kört väldigt lite Rd och knappast gjort någon klargöring på ett sådant lok. Jag gick ut på bangården och hittade loket uppställt på spår 20. Ta det bara lugnt och tänk logiskt så ska det nog gå bra, tänkte jag för mig själv. Jag klargjorde lugnt och metodiskt och ringde tornet för att meddela att jag var klar att växla på mina vagnar. Jag fick klart att växla upp på vallen, vända och gå mot mina vagnar på signalen ”snett höger” så skulle personalen i tornet komma ut med vagnslistan och tåguppgiften när jag passerade tornet. Jag rullade upp på vallen och stannade när jag såg att dvärgen gick om till snett höger i backspegeln. Jag bytte hytt, och sträckte mig ut genom sidofönstret för att snappa tag i uppgifterna som växlingsledaren sträckte mot mig när jag rullade förbi. Jag fortsatte ner mot vagnarna och rullade emot lagom hårt så att växlaren kunde koppla vagnarna och bromsslangarna. Jag gick tillbaka till andra hytten och gjorde klart för avgång. Efter bromsprovningen så meddelade jag tåget klart och väntade på signal för avgång. Hade jag glömt något? Jag gick igenom allting en gång till. Allting stämde.

Det kändes lite overkligt. Här satt jag nu i ett sexhundra meter långt godståg, helt själv, med destination Halmstad. Till vänster om mig stod ett annat tåg klart för avgång. Förare på detta tåg var en klasskamrat från Ängelholm som höll på att köra upp med instruktör. Till höger stod också ett avgångsklart tåg med en elev och handledare i hytten. Det är ett hårt utbildningstryck på Green Cargo just nu. Man fattas massor av förare, liksom de flesta andra järnvägsföretag också faktiskt. Det är inga problem att få jobb just nu om någon är intresserad…

160316- 2

Jag rullade iväg och njöt av att vara själv i hytten. Färden gick via skånebanan, som jag kört så många gånger tidigare med pågatågen, upp till Åstorp där jag vek av mot Ängelholm för att via Hallandsåstunneln köra vidare till Halmstad. Jag rullade in på Halmstad central och lämnade över tåget till den väntande föraren. Allt hade gått bra och nu återstod bara passresan hem med öresundståget. När jag kom hem så åt jag lite och ställde larmet för väckning klockan 02:20. Jag hade lite problem med att somna, men till slut somnade jag och vaknade inte förrän telefonen ringde. Men signalen var inte av larmet, utan av att någon försökte nå mig. ”Vem ringer så här dags” tänkte jag, sträckte mig för att svara samtidigt som jag såg att klockan var 03:40.

Va i h-e!! Jag hade försovit mig. Jag struntade i att svara, flög ur sängen, borstade tänderna och klädde mig samtidigt, fick tag i min ryggsäck som jag tack och lov packat kvällen innan, och flög ut i bilen. Jag körde så fort jag vågade in till Helsingborg, samtidigt som jag ringde bemanningen i Hallsberg. Jag förklarade att jag faktiskt försovit mig men var på väg och skulle anlända på jobb vid 04 ungefär. Jaja, svarade bemanningen, sådant händer, ta det lugnt. Vagnarna är kopplade och tåget är bromsat, så kör när du kan. Jag skämdes som en hund. Hur hade jag kunnat försova mig? Det har aldrig hänt förr. Någon gång på fjärren hade jag tittat fel i schemat, men aldrig försovit mig. Nåväl, jag anlände och kunde avgå 30 minuter sent med mitt tåg. Det var långt och tungt och mitt Rd-lok var inte det bästa loket jag kört. Dålig dragkraft och lite skrammel och bank både här och där. Halt var det också. Det blev en utmaning att hålla hastigheten upp till Älmhult som var min slutdestination.

Jag funderade på vad som skulle hända i Älmhult när jag anlände. Äh, jag får väl besked av växlingspersonalen, tänkte jag. Mycket riktigt stod en växlare i änden på spåret som jag rullade in på i Älmhult. Jag bromsade i höjd med honom och drog ner sidorutan.

”Hallå. Du kan lägga loket i overksam transport, så drar vi bort det sedan med vagnarna”
”Japp, fixar jag” sade jag självsäkert och drog upp rutan. Overksam transport. Hur gjorde man nu det? Det börjar ju bra tänkte jag. Jag fiskade upp min pärm från ryggsäcken som jag fyllt med instruktioner och annat bra-att-ha. Jag hittade instruktionerna för Rd-lok och läste igenom hur jag skulle gå till väga. Jag stängde ner loket och ställde iordning det som jag skulle, drog på mig varselvästen och knallade bort mot GC:s nya överliggningscenter. Jag hade en karta att följa, men den stämde dåligt så det var lite lurigt att hitta rätt. Jag försökte vila några timmar, men snart var det dags att gå tillbaka till bangården för att köra nästa tåg tillbaka till Helsingborg. Jag hittade loket och gick in på kontoret för att ta vagnsuppgifterna. Jag frågade en man på kontoret om allt var klart och om jag kunde starta upp loket. ”Ja, står det på spår 5 så går det bra” svarade han. Ja men då så, tänkte jag och stövlade ut till loket. Det var samma lok som jag hade kommit med tidigare på dagen. Jag klättrade ombord och började klargöra loket för avgång. Medan jag håller på kommer en grön T44 körande och plötsligt hör jag hur det skramlar i kopplet och loket gungar till när dieselloket kör emot mitt lok. Jag klättrar ut och säger till växlaren ”Tjena, ska du flytta på loket? Jag håller på att klargöra…”
”Nej fasen, det kan du inte göra. Jag ska flytta ut loket nu och koppla på vagnarna, och förresten är det ingen spänning i tråden på dessa spår”!
”Ok” svarade jag ”ge mig en halv minut att återställa loket så du kan flytta på det”. Vad konstigt tänkte jag, men insåg snabbt att spåret vi stod på inte alls var spår 5. När jag spanade söderut längs spåren såg jag tydligt baksidorna på dom röda elspärrsignalerna på kontaktledningarna. Hur hade jag kunnat missa dom. Pinsamt! Jag återställde snabbt loket igen för overksam transport och visade klart till växlaren. Han växlade snabbt över oss på spår fyra mot vagnarna som jag skulle ha med mig tillbaka. Nu fick jag åter igen klargöra loket för drift. Jag blev klar i god tid innan avgång och började så smått undra var växlaren tagit vägen. Vi skulle ju bromsprova tågsättet innan avgång och nu började avgångstiden närma sig. När tiden för avgång var inne, ringde jag på växlaren, som lommade ut och hjälpte mig att bromsprova. Jag trodde han visste när jag hade avgång? Är det meningen att man ska behöva ringa ut personalen? Jag kom iväg till slut, men kände mig som en riktig nybörjare. Allt hade strulat idag. Vad skulle mer skulle kunna hända?

Jag anlände till Helsingborg i rätt tid. Bromsade ner vagnarna och hängde av. Jag växlade undan loket till uppställningsspåret, kopplade ner och ställde av loket. Nu hade jag väl inte glömt något? Jag ville verkligen inte att mer skulle bli fel idag. För att bättra på min sårade stolthet, så förberedde jag så mycket som möjligt för kollegan som skulle ta loket efter mig innan jag ställde av loket. Jag begav mig hemåt och funderade under tiden jag körde på hur passet hade blivit. Min erfarenhet säger att om man börjar ett pass i en svacka så är det svårt att ta sig ur och fler saker brukar gå fel. Idag var inget undantag. Bara att ta nya tag. I morgon skulle jag åka med en erfaren förare till Karlshamn för att få erfarenhet hur växlingen går till i hamnen och i Sölvesborg.

Fredagsturen med kollegan till Karlshamn var ett rent nöje. Vi skulle avgå vid 07, men på torsdagskvällen plingade det till i jobbtelefonen igen. Bemanningen undrade om någon var intresserad av att köra ett godståg från Malmö till Trelleborg och sedan köra loket tillbaka till Malmö igen. Jag ringde direkt. Tåget skulle avgå 05 och jag skulle vara tillbaka igen strax efter 06. Det skulle jag lätt hinna innan Karlshamnsturen. Strax efter 06 var jag tillbaka i Malmö och vid 07 satt jag i loket med kollegan redo att köra till Blekinge. Jag gillade direkt den andra föraren och resan upp var ett rent nöje. Vi pratade om ditt och datt. Kollegan frågade om jag ville köra, men idag ville jag bara åka med och njuta av turen. I Karlshamn fikade vi lite med växlingspersonalen och här träffade jag till min glädje en viss känd järnvägsbloggare. Det var kul att äntligen träffas och vi hade nog kunnat snacka ett bra tag, men vi hade ju bägge ett jobb att sköta. Vi rullade ner i hamnen med loket och hämtade våra vagnar. Efter klargöringen så körde vi vidare till Sölvesborg där fler vagnar skulle växlas in i tågsättet. Färden gick tillbaka till Malmö och så var dagen slut. En lång men mycket givande dag…

Nu är jag ledig tills på söndag, då jag ska upp till Göteborg med ett godståg för att sedan köra ett tåg som ska till Halmstad. Sedan håller jag påskledigt ett par dagar. Det ska bli skönt att träffa familjen.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s