Green Cargo

Nu har det gått ett tag sedan jag bloggade, men mycket har hänt. Senast jag skrev var jag ju i Borlänge på internutbildning för att bli förare på Green Cargo. Allt gick bra och efter fem veckors utbildning så skulle jag börja övningsköra med handledaren som jag hade på min första GC-LIA. Det var roligt att träffa Lasse igen. Vi slog direkt in på den gamla vägen från praktiken och pikade varann hela tiden om både det ena och det andra. Ibland blev det nästan lite väl rått, men alltid mycket hjärtligt. Oavsett vad jag skojar med Lasse om, så hyser jag största respekt för honom som både förare och kollega.

Efter tre veckors övningskörning med Lasse, så var det dags för uppkörning med en instruktör. Jag började på måndagsmorgonen och turen skulle inte sluta förrän ett dygn senare. Jag träffade min instruktör, Micke, i orderrummet på GC:s lokaler i Malmö. Jag var lite nervös, det måste erkännas. Jag var inte orolig för om jag skulle klara jobbet som sådant, utan snarare om något oförutsett skulle inträffa. Jag visste ju inte heller vilken typ av person Mats var då jag inte träffat honom förr. Det visade sig att Micke var en riktigt trevlig person. Vilket får mig att inse att jag genom hela min lokförarutbildning haft tur att få köra med riktigt bra handledare och instruktörer. Det har alltid fungerat med personkemin och alla jag kört med har varit mycket kompetenta och bra människor. Det är inte alla elever som haft sådan tur har jag hört.

Första körningen på turen skulle gå ner till Trelleborg med ensamt lok där vi skulle koppla på vagnar för att dra upp till Nässjö. Vi fann vårt lok på lokuppställningsspåret i Malmö, kollade snabbt att allt var ok, begärde växling ut på i-gruppen från fjärren, fick signal och rullade ut på spår 5. Vi bytte hytt, rapporterade oss klara för avgång, fick signal och rullade iväg mot Trelleborg. Resan dit gick snabbt då hastigheten för en ensam Rc4 är 120 km/h på banan. I Trelleborg meddelade tkl att mina vagnar stod på lilla vallen klara för att kopplas på. Jag växlade bort till vagnarna, körde emot vagnssättet och bromsade ner loket. Nu bytte vi hytt igen och jag ställde in loket och ATC:n med uppgifterna som jag fick från växlarpersonalen. Efter att bromsarnas funktion kontrollerats så anmälde växlaren att tåget var klart för avgång. Jag ringde tkl igen och meddelade att vi var klara för avgång. Tågsättets längd och bromsförmåga medgav bara en hastighet på 80 km/h så det skulle ta drygt fem timmar att köra till Nässjö.

När vi rullade in på Nässjö central, så stod en kollega beredd att ta över tåget för vidare transport norrut. Mats och jag knallade bort till GC:s lokaler för att ta igen oss lite innan hemfärden. Klockan var bara 17 så efter att ha slängt in mina grejor på övernattningsrummet så gick jag ut på stan för att hitta något att äta. Det blev en pizza på Cactus. Efter det gick jag upp på mitt rum och tog igen mig lite. Vid midnatt gick jag ner till samlingsrummet och fann en kompis från utbildningen i Borlänge. Han gick lokförarutbildningen i Mjölby och hade efter examen fått jobb på GC i Nässjö. Han är en härlig människa, och det var riktigt kul att snacka med honom och höra lite hur det gick för alla från kursen.

Kvart i två på natten var det dags att bege sig ut mot centralen för att stå beredd att avlösa föraren som kom med tåget jag skulle köra tillbaka till Malmö. När Micke och jag kom upp på centralen så stod tåget redan där. Det var posttåget och lossningen i Gamlarp hade gått snabbare än planerat. Ankommande föraren stod utanför loket och lämnade över det till oss innan han lommade iväg för att vila. Vi rullade ut från Nässjö och när vi kom ut på linjen så gasade vi upp i 160 km/h. Det var härligt att köra dubbelt så fort söderut än när vi körde norrut tidigare på passet. Av förklarliga anledningar trivs jag väldigt bra med att köra i 160…

I Alvesta skulle vi koppla av några vagnar och postpersonalen skulle lasta och lossa några vagnar. Man rullar in mot spår ett i 40 km/h och sedan bromsar man lite försiktigt med bara lokbromsen. Då ”packas” tåget ihop när vagnarna trycker mot det bromsande loket. När man börjar närma sig stoppunkten så bromsar man till stillastående med hela tågbromsen. Detta medför att alla koppel slackar så att växlarpersonalen kan lossa mellan dom vagnar som ska kopplas av. Det kan vara lite pyssligt att få till, för samtidigt som man bromsar med loket, så ska man ha koll i backspegeln på växlarens signaler. Han visar när man ska stanna. Bromsar man för mycket så stannar man för tidigt. Då kan man inte dra på igen, för då sträcks ju tågsättet ut och kopplen mellan vagnarna blir så spända att man omöjligt kan lossa dom. Rullar man för fort så kan ATC:n protestera och nödbromsa tåget för den tycker man närmar sig stoppsignalen för fort och då blir också kopplen sträckta.

När posten och växlaren var klara med sina uppgifter så fick vi grönt i signalen och kunde rulla vidare söderut. Resan gick bra och när vi rullade in på Malmös godsbangård så packade jag tåget igen och efter att vi stannat så klättrade jag ut och hängde av vagnarna. Vi fick signal av fjärren in på lokuppställningsspåren där vi parkerade loket och begav oss sedan iväg över bangården mot våra bilar för att köra hem.

Turen hade gått bra helt utan dramatik eller mankemang och instruktören var nöjd. Nu var det bara det teoretiska provet på onsdag kvar, sedan skulle jag få börja köra själv.

På onsdagen dök jag upp i tid. Rejält i tid skulle det visa sig. Jag var på plats 07:30, men hade i ivern glömt mailet från instruktören att vi skulle börja klockan 09. Jag skulle skriva provet tillsammans med Marcus, en klasskamrat från Ängelholm som jag inte träffat sedan examen. Vi skrev provet och blev bägge godkända. Fredrik, som instruktören hette, skrev ut våra utbildningsintyg och kompletterande intyg och helt plötsligt var man godstågsförare på Green Cargo. Jag var lika glad och lättad denna gång som när jag blev godkänd på Arriva. Vägen från fjärren till förare på GC hade varit lång och kantad med prov, prov och åter prov. Men nu var jag äntligen där.

IMG_1285

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s